KTR 2010: zwycięzcy w kategorii Active Advertising
Wczoraj wieczorem, podczas uroczystej Gali w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, przyznano nagrody w konkursie KTR. Z wielką przyjemnością publikuję więc zwycięskie prace w kategorii Active Advertising, w której jestem jurorem od 2008 roku. Dodam, że kategoria Active Advertising jest kategorią specyficzną. Jak mówi Przemek Wojak (Managing Partner, Tequila), nasz tegoroczny przewodniczący składu jurorskiego: „Active Advertising to raczej filozofia niż konkretny gatunek reklamy. To wszystkie te działania, które zmierzają do wywołania interakcji z konsumentem: dialogu, zmiany postawy i działania w jej wyniku, zakupu pod wpływem bodźca reklamowego, oddania głosu, przesłania maila, smsa, dołączenia do społeczności.” Z tego powodu, spośród nadesłanych zgłoszeń (a było ich 51) wybieraliśmy te prace, które nie tylko były szczególnie kreatywne, błyskotliwe i inteligentne, ale przede wszystkim wchodziły w interakcję z konsumentem, skłaniając go do podjęcia konkretnego działania. Te inicjatywy, które sprostały temu wyzwaniu najlepiej – poniżej. Wśród nich znajdują się projekty, o których głośno było już wcześniej (m.in Operacja Kapsel Tymbarku czy Kumpel z przeszłości), ale i zupełnie nowe, zaskakujące projekty (jak chociażby mój faworyt Monohrom Projekt). Wszystkim zwycięzcom serdecznie gratuluję! 🙂
Zwycięzcy konkursu KTR 2010 w kategorii Active Advertising
Złoto: BIURO PROMOCJI MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY, KUMPEL Z PRZESZŁOŚCI. 1944 LIVE.
Niesamowita akcja edukacyjna, której celem było dotarcie do młodych ludzi i sprawienie, żeby Powstanie Warszawskie nie było dla nich wyłącznie zakurzoną kartą historii. Agencja San Markos na zlecenie Biura promocji Warszawy zakrzywiła czas i przeniosła internautów do 1944 roku. Fikcyjni bohaterowie, „Sosna” i „Kostek”, „na żywo” relacjonowali na Facebooku przebieg Powstania. Pojawiali się też offline, zapraszając do ulicznej gry i rekonstruując uliczne walki.
Agencja: San Markos Agencja Reklamowa
Klient: Biuro Promocji Miasta Stołecznego Warszawy
Produkt: kampania edukacyjna
Dyrektor kreatywny: Michał Berger, Tomasz Chojnacki
Copywriter: Agata Grosicka, Artur Klimek
Podkategoria: Reklama społeczna i non-profit
Złoto: SKODA SUPERB COMBI, BAGAŻNIK
Oto przykład, jak interaktywnie wykorzystać telewizję. Skoda Combi wprowadziła nowy model samochodu z bagażnikiem otwieranym pilotem. Konsumenci mogli to przetestować samodzielnie, siedząc przed telewizorem. W tym samym czasie antenowym, na TVP 1 i TVP2, wyemitowane zostały dwa różne, ale ściśle powiązane ze sobą spoty reklamowe. W Jedynce zamieszono spot zawierający statyczny obraz Skody Superb Combi. W dolnej części ekranu widzowie mogli zobaczyć napis: „Naciśnij 2, aby otworzyć bagażnik”. Po naciśnięciu „2” na pilocie, widzowie byli oczywiście przełączani na program 2 Telewizji Polskiej, gdzie oglądali już samochód z otwartym bagażnikiem.
Agencja: Change Integrated
Klient: Skoda Auto Polska
Produkt: Skoda Superb Combi
Dyrektor kreatywny: Jakub Korolczuk, Ryszard Sroka
Art Director: Andrzej Ratajczyk
Copywriter: Jan Majle
Dom Produkcyjny: Film Produkcja
Podkategoria: Podkategoria Direct Marketing / Direct Response Advertising / BTL
Złoto: PUBLICIS, KALKULATOR GRZECHÓW REKLAMOWYCH
Noworoczna kartka, która zamieniała nasze grzechy reklamowe w realną pomoc dla dzieci. Kliknij na obrazek, żeby zobaczyć, jak to działa :).
Agencja: Publicis
Klient: UNICEF/Publicis
produkt: Kartka Noworoczna
Dyrektor kreatywny: Bartłomiej Rams
Art Director: Magdalena Drozdowska
Copywriter: Mateusz Książek
Ilustrator: Łukasz Mieszkowski
Producent Agencyjny: Publicismodem
Podkategoria: Podkategoria Direct Marketing / Direct Response Advertising / BTL
Srebro: TYMBARK, OPERACJA KAPSEL
Moim zdaniem najlepsze i najskuteczniejsze wykorzystanie ARG (alternate reality game) w Polsce.
Agencja: Click5
Klient: Maspex Wadowice
Produkt: Tymbark -Napoje
Dyrektor kreatywny: Bartek Gołębiowski
Art Director: Adam Nieszporek, Piotr Bajtała
Copywriter: Błażej Dębicki, Kasia Piwkowska
Dom Produkcyjny: Click5
Podkategoria: Branded content/ branded entertainment
Srebro: CROPP, MONOHROM PROJEKT
Nie wiem, jak to się stało, że nie słyszałam o tej akcji w ubiegłym roku. Mój absolutny faworyt, przede wszystkim ze względu na 3 elementy tej kampanii: ping-pong rozegrany telefonem komórkowym podczas obrad sejmu (sic!), pranie na pałacu prezydenckim i myszy w hotelu Mariott. Beamvertising wreszcie wchodzi do Polski. Super.
Agencja: G7
Klient: LPP
Produkt: Cropp
Dyrektor kreatywny: Tomasz Wojciechowski/Paweł Ciemiński
Art Director: Marcin Sosiński/Tomasz Wojciechowski/Paweł Ciemiński
Copywriter: Marcin Sosiński/Tomasz Wojciechowski/Paweł Ciemiński
Dom Produkcyjny: Tofi Productions
Podkategoria: Kampanie zintegrowane
Srebro: PZU OC, PRZEPROSINY
Głośna, widoczna kampania PZU oparta na koncepcji publicznych przeprosin za odradzanie OC w PZU znajomym i rodzinie. W kampanii wykorzystano spoty TV, transparenty z przeprosinami na balkonach prywatnych mieszkań, napisy szminką na lustrach w publicznych toaletach, napisy na brudnych samochodach, marketing mobilny (smsy z przeprosinami) oraz publiczne przeprosiny w radiu i w gazetach.
Agencja: Leo Burnett
Klient: Grupa PZU
Produkt: PZU OC
Dyrektor kreatywny: Paweł Heinze/Krzysztof Iwiński
Art Director: Karina Marczak
Copywriter: Weronika Zarębska
Dom Produkcyjny: Dynamo
Podkategoria: Kampanie zintegrowane
Srebro: SKODA YETI, YETI W TATRACH
Kolejna, fascynująca akcja pokazująca, jak można skutecznie podpiąć się z produktem pod (pozornie :)) zupełnie inny temat. (kliknij na obrazek, żeby zobaczyć plik w większej rozdzielczości).
Agencja: Change Integrated
Klient: Skoda Auto Polska
Produkt: Skoda Yeti
Dyrektor kreatywny: Jakub Korolczuk, Ryszard Sroka
Art Director: Andrzej Ratajczyk
Copywriter: Jan Majle
Dom Produkcyjny: Papaya Films
Podkategoria: Guerilla Advertising
Srebro: PUBLICIS, WYPRZEDAŻ NA ALLEGRO
Żeby zakomunikować zmianę adresu, Publicis zorganizował wyprzedaż na Allegro. Na aukcję wystawione zostały m.in. stare koncepcje reklamowe, a ceny obniżone zostały nawet o 70%. Precyzyjnie targetowana, humorystyczna akcja. (kliknij na obrazek, żeby zobaczyć duży plik)
Agencja: Publicis
Klient: Publicis
Produkt: Publicis
Dyrektor kreatywny: Bartłomiej Rams
Art Director: Karolina Czarnota
Copywriter: Monika Kaminska
Podkategoria: Podkategoria Direct Marketing / Direct Response Advertising / BTL
Srebro: AMNESTY INTERNATIONAL, KRATY
AI bardzo często bazuje na koncepcie krat. Tym razem w prasie i przy wykorzystaniu złudzenia optycznego. Patrzenie przez kraty naprawdę boli.
Agencja: Leo Burnett
Klient: Amnesty International
Produkt: Amnesty International
Dyrektor kreatywny: Paweł Heinze/Krzysztof Iwinski
Art Director: Paweł Wojtak
Copywriter: Maciej Porębski
Podkategoria: Reklama społeczna i non-profit
Srebro: PROJEKT POLSKA, RAZEM 89
Kampania społeczna promująca 20-lecie Wolnej Polski. Składająca się z wielu elementów, choć na szczególną uwagę zasługuje skłonienie mediów, by 4 czerwca zmieniły swoje logotypy na Solidarycę. Więcej na stronie: www.razem89.pl
Koalicja agencji: DDB, Rc2, Tribal DDB, Value Media, BNA
Klient: Inicjatywa RAZEM 89/ Fundacja Projekt: Polska
Produkt: Kampania społeczna
Art. Director: Maciej Waligóra/ Filip Berendt/ Józek Dutkiewicz
Copywriter: Maciej Waligóra/ Filip Berendt
Dom Produkcyjny: Cut Cut
Podkategoria: Reklama społeczna i non-profit
Srebro: WIRTUALNA POLSKA, MAGICZNE PIERSI
Nie będę zdradzać szczegółów obrad, ale powiem tylko, że w tym roku byłam jedyną kobietą w jury. Normalnie to bez znaczenia, ale w przypadku tej pracy mieliśmy, hmmm…, jakby nieco odmienne spojrzenia :).
Na czym polegała akcja? Otóż była to interaktywna kampania skierowana do mężczyzn, mająca na celu zwiększenie świadomości profilaktyki nowotworu piersi. W erotycznym serwisie Wirtualnej Polski, w galerii zdjęć umieszczone zostały zdjęcia z rozbieranej sesji modelki. Dziewczyna zachęcała do pobawienia się jej piersiami. Piersi na statycznych zdjęciach okazują się wrażliwe na działanie kursora myszy. W kolejnych krokach modelka podpowiadała ruchy, które należy wykonać, by sprawić jej większą przyjemność. Na ostatnim zdjęciu znajdowało się wyjaśnienie – ruchy, którymi mężczyzna dotykał biustu wirtualnej dziewczyny, pozwalają na przeprowadzenie rzeczywistego badania piersi partnerki. Do galerii dołączona została także lista placówek, w których można przeprowadzić specjalistyczne badanie w razie wykrycia guzka bądź zgrubienia.
Agencja: Change Integrated
Klient: Wirtualna Polska
Produkt: Kampania internetowa
Tytuł: Magiczne piersi
Dyrektor kreatywny: Jakub Korolczuk, Ryszard Sroka, Rafał Górski
Art Director: Sunil Nair
Copywriter: Krzysztof Nienałtowski
Podkategoria: Podkategoria Direct Marketing / Direct Response Advertising / BTL
Brąz: PZU OC, PRZEPROSINY TRANSPARENTY
Transparenty PZU OC nie należały do najpiękniejszych od strony estetycznej. Ale dzięki temu sprawiały wrażenie autentyczności.
Agencja: Leo Burnett
Klient: Grupa PZU
Produkt: PZU OC
Dyrektor kreatywny: Paweł Heinze/Krzysztof Iwinski
Art Director: Karina Marczak
Copywriter: Weronika Zarebska
Podkategoria: Buzz Marketing
Brąz: Lech, 3D
Bardzo fajna akcja wykorzystująca obecny trend oglądania świata w technologii 3D. Do czteropaku piwa dołączone zostały specjalne okulary, które umożliwiały konsumentowi obejrzenie filmu 3D na swoim komputerze. Poniżej plik poglądowy – na stronie Lecha, gdzie efekt widać było najlepiej, kampania jest już wyłączona.
Agencja: Artegence
Klient: Kompania Piwowarska
Produkt: Piwo Lech
Dyrektor kreatywny: Bartłomiej Wyszyński, Bartosz Storożak
Art Director: Paweł Dunia
Copywriter: Michał Kobierzewski
Dom Produkcyjny: Platige Image
Podkategoria: Kampanie zintegrowane
Podkategoria: Promocja sprzedaży
Brąz: mBANK, TAXI Z SIEKIERĄ NA DACHU
Bez zbędnego komentarza, bo o tej akcji pisałam już wcześniej. Naprawdę fajna.
Agencja: Ambasada Brand Communications (Grupa Czteryczwarte)
Klient: mBank
Produkt: eKonto + ubezpieczenia samochodowe
Dyrektor kreatywny: Miro Charkot
Art Director: Robert Spasiuk
Copywriter: Maciej Gandys
Podkategoria: Ambient Advertising
Shortlista: EURO RSCG 4D, KARPTKA
Zawsze powtarzam, że proste pomysły są najfajniejsze. A ten w dodatku jest śmieszny. I interaktywny. Oto świąteczna kartka pozwalająca zrobić karpia w biurze. Wystarczy przyłożyć do twarzy i przepchnąć usta przez otwór. Potem zrobić fotkę i przesłać na specjalny adres e-mail. Uczestnicy zabawy – klienci agencji – otrzymali dostęp do galerii zdjęć „karpii“. Super :).
Agencja: Euro RSCG Poland
Klient: Euro RSCG 4D
Produkt: Kartka świąteczna
Dyrektor kreatywny: Jacek Maciejewski, Jacek Szulecki
Art Director: Michał Warecki
Copywriter: Magda Szymczak
Podkategoria: Direct Marketing / Direct Response Advertising / BTL
Shortlista: UNICEF, KARTKI PEŁNE ŻYCIA
Na uwagę zasługuje tu przede wszystkim interaktywność. Dzięki temu, że każda kartka ma swój numer ID, w Internecie można śledzić, jak dana kartka krąży po świecie. Więcej na stronie: www.kartkipelnezycia.com
Agencja: Brainshake
Klient: UNICEF Polska
Produkt: CHARYTATYWNE KARTKI UNICEF
Dyrektor kreatywny: Marcin Niemierko, Maciej Konopka
Art Director: Antoni Kamiński
Podkategoria: Reklama społeczna i non-profit